Už 300 let ručně vyrábí boty v Evropě. Rodinná firma je klenotem obuvnického průmyslu - jaké je tajemství jejich úspěchu? Dnes stojí u kormidla rodinného podniku bratři Lars a Lukas.
V malebné bavorské vesnici Kirchanschöring je listina ze 17. století, kde je Petrus Meindl uveden jako první místní švec. Od té doby se zde vystřídala nepřerušená řada obuvníků Meindlů.
O více než 300 let později dnes stojí v čele rodinné firmy bratři Lars a Lukas. Jsou devátou generací této ševcovské rodiny, která stráží její bohaté dědictví. V malé vesničce na jihu Německa stále ručně vyrábějí boty, které šlapou po městech, alpských loukách a hřebenech, ale i po nejvyšších vrcholech světa. Každý rok exportují více jak milion párů bot na ty nejdůležitější outdoorové trhy světa.
Při otevírání nového Tilak & Meindl Concept Store v Praze 6 jsme měli příležitost se s Larsem osobně setkat, a zjistit, jak je to s rodinnou firmou dnes.
Lars Meindl při otevírání Tilak & Meindl Concept Store v Praze
S bratrem Lukasem jste už devátou generací, která vede rodinnou společnost. Jak se vám daří neustále se přizpůsobovat podmínkám na trhu a připravit se na budoucnost?
Stojíme si za svými tradicemi, protože jsou součástí naší historie a dělají nás tím, čím jsme. Například stále vyrábíme horolezecké boty tradiční metodou dvojitého šití. Je to řemeslo a každá naše bota je jedinečná. Zdědili jsme více jak 3 století zkušeností po našich předcích, bez nadsázky se dá říct, že je to absolutní konkurenční výhoda. Vyrostli jsme v rodině, kde o výrobě bot věděl každý úplně všechno - ne jen tatínek a dědeček, ale taky maminka, babička, nebo naše vzdálená rodina. Někdy to bylo dokonce na škodu, protože u nedělního oběda jsme se nejednou pohádali o tom, jak nejlépe upravovat kůže, lepit podešev, nebo jak daleko od sebe mají být otvory na tkaničky (smích). Nikdy jsme se nesnažili podřizovat se krátkodobým trendům, máme to štěstí, že se trh do značné míry přizpůsobuje nám.
Rozhodně to ale neznamená, že bychom se vyhýbali inovacím na trhu outdoorových bot. Velmi aktivní v tomto ohledu byl už náš otec, Alfons Meindl. Například jako první rozdělil outdoorové boty do několika kategorií od A do D, tedy od těch na lehké procházky v údolích, na alpských loukách, jištěných cestách až po obuv pro extrémní expediční použití.
Toto dělení rychle začali užívat i další výrobci, což vedlo ke konkurenčnímu boji podle našich vlastních pravidel a v Meindlu si tak dnes zákazník může v každém segmentu vybrat velmi úzce specializovanou obuv.
Jako kluci jsme s otcem trávili soboty v dílně a pomáhali mu vymýšlet novinky. Dokud jsme byli ještě malí, bylo to pro nás jen hraní a šťourání se v kožených materiálech, které časem přerostlo ve vývojovou práci.
Takže jste v rodinném podniku vyrostli?
Ano, a nejen o sobotách - ve firmě jsme trávili hodně času i v týdnu a všechny jsme tím přiváděli k šílenství. Dodnes si vzpomínám na doupě, které jsme si postavili ve skladu kůží. Udělali jsme tam příšerný nepořádek! Zaměstnanci to po nás museli všechno uklidit. Mám pocit, že nás ne vždycky viděli zrovna rádi (smích). Ale díky tomu jsme mohli formou hry prozkoumat všechna oddělení a oblasti podniku, a tak jsme s firmou srostli.
Zmínili jste vývojovou práci, jak to probíhá?
Myslím že úplně zásadní je to, že boty sami nosíme. Jak v každodenních situacích, tak v horách. Vášeň pro přírodu a hory nám od malička vštěpoval náš otec. Když si boty sami obujeme, přesně si všimneme, kde je potřeba něco trochu vylepšit. Na našich cestách přicházíme stále s novými nápady, takže vytváříme další a další inovace. Velmi důležitý je ale i náš testovací tým, který tvoří profesionální horští vůdci. Tento tým den co den chodí po horách a poskytuje nám výbornou zpětnou vazbu, kterou pak zavádíme do praxe.
Zajímavostí je, že za celou dobu existence firmy se vám podařilo udržet značnou část výroby v Evropě. Jaké to má výhody a nevýhody?
Nepochybnou výhodou je, že můžeme uspokojit poptávku zákazníků, které zajímá původ materiálů a jejich zpracování v místě výroby. Vlastně í díky tomu vznikl náš úspěšný koncept Identity®. Jako první obuvnická firma na světě jsme nabízeli modely, které mají doklad o původu koženého svršku. Všechny tyto materiály pochází z našeho regionu a zákazník dostane detailní informace o tom, odkud kůže pochází.
Nevýhodou je náročné hledání zkušených, kvalifikovaných pracovníků a vyšší náklady na výrobu. Dříve se řemeslem živilo mnohem více lidí, dnes je to jen zlomek. Ušít botu tak, jak to děláme my, není vůbec jednoduché a jsme vděční za každého jednoho zaměstnance, který to zvládne.
Výroba v bavorském Kirchanschöringu
Proč jste se rozhodli otevřít concept store v Praze ve spolupráci s českým výrobcem outdoorového oblečení Tilak?
To je jednoduché. S firmou Tilak spolupracujeme už více než 20 let, a za tu dobu jsme se stali přáteli. Zároveň mají obě společnosti podobnou filozofii - věříme, že produkt má být vždy na prvním místě. Meindl i Tilak se mohou pochlubit špičkovými produkty a vlastním vývojem, jde nám o to vyvinout a vyrobit co nejlepší pár bot. A Tilak to má s oblečením stejně. Dobrý produkt si zákazníka vždy najde. Zároveň tak jak my zůstáváme věrní výrobě v Kirchanschöringu a jdeme za maximální kvalitou i přes vyšší cenu, tak Tilak stále sídlí a šije v Šumperku a Prostějově. Těch podobností bychom tam našli mnoho.
Jak jste s novou prodejnou spokojeni? Je něco, co vás při přípravách překvapilo?
Pobočka je skvělá! Dali jsme si opravdu záležet, aby se tu zákazník snadno zorientoval. Zároveň se nám podařilo vystavit oblečení a obuv, které se spolu výborně doplňují a svou šíří sortimentu bot Meindl nemají v rámci kamenných poboček v Evropě konkurenci. Raritou je i půltunový kus kamenné kůry, který jsme sem nechali dopravit, aby si zákazníci mohli vyzkoušet přilnavost podrážky na opravdové skále.
Překvapil mě jen povolovací proces, kdy do posledního dne nebylo jasné, zda se nám pobočku podaří včas zkolaudovat. Nicméně od přátel jsem se dozvěděl, že to tady v Česku je běžné.
Meindl má velmi dlouhou tradici a je v rukách jedné rodiny po období mnoha generací. Příběhy rodinných firem s takto dlouhou historií v Česku známe zejména ze zahraničí. Čím si vysvětlujete, že v Německu se rodinný odkaz bere daleko vážněji než v Česku?
Myslím, že to není tím, že by si Češi nevážili odkazu svých předků, ale je to zejména tím, že jste tady zažili dlouhou éru komunismu, která bohužel soukromému podnikání nepřála. Snad se tím nikoho nedotknu, ale myslím, že podnikatelé, kteří své firmy začali budovat v průběhu 90. letech k nim ještě nemají stejný vztah, jako právě třeba my, když firmu přebíráme jako devátá generace. Je pro ně tak jednodušší firmu prodat a dát tak svobodu svým dětem v jejich podnikání.
Tady na prodejně vidím převážně outdoorovou obuv, nabízíte i něco dalšího?
Dlouhodobě vyrábíme také taktickou obuv pro vojenské a bezpečnostní složky, například pro Britské královské námořnictvo. Zároveň v našem sortimentu můžete najít také mysliveckou obuv nebo turistickou obuv pro děti. Zajímavostí jsou určitě i boty, které měl na nohou v roce 2012 Felix Baumgartner při jeho seskoku z výšky 39 kilometrů.
Kde si můžeme vaše boty v Česku pořídit?
Nejlépe tady v kamenné prodejně v Praze 6, kde si vyberete správnou velikost a personál je důkladně proškolený a měl by vám umět správně poradit, které boty pro vaší aktivitu potřebujete. I v době zvyšujícího se podílu nákupu na internetu si stále myslím, že se osobní kontakt a dobrá osobní rada zákazníkovi zatím nedá v online světě nahradit. Pokud to ale máte z ruky, samozřejmě si také můžete na www.meindl.cz objednat boty k vám domů.
Jaký je recept na úspěšné předání firmy nové generaci?
Je zásadní, aby nastupující generace v podniku vyrostla a aby se učila rozumět řemeslné práci stejně jako práci managementu. Tak budou mladí schopni sebevědomě firmu vést, a například prosazovat inovativní nápady a autentická řešení. Zároveň tak snadněji naváží na práci předchozí generace a zachovají tak jistou kontinuitu.